zamienniki pieczywa

3 pomysły na smaczne i syte śniadanie bez chleba

Pieczywo to baza wielu posiłków. Jest niezastąpione w roli składnika kanapek oraz jako przekąska do zupy lub dania jednogarnkowego. Trzeba jednak pamiętać, że chleb nie dostarcza organizmowi cennych substancji odżywczych, a spożywany w nadmiarze może tuczyć. Warto zastępować go innymi produktami, aby urozmaicić codzienny jadłospis. Dobrym pomysłem jest jadanie śniadań bez pieczywa. Czy wiesz, jak je komponować, aby były smaczne i syte?

Kanapki na śniadanie, lunch i wyjazd

pieczywo na śniadaniePoranki dni roboczych znacząco różnią się od tych, które wypadają w weekendy. Soboty i niedziele sprzyjają niespiesznemu wstawianiu oraz przygotowywaniu śniadań złożonych z pracochłonnych potraw podawanych na ciepło, np. jajecznicy, naleśników albo tostów francuskich. Jak w ich świetle wypadają śniadania w tygodniu? Zazwyczaj upływają pod znakiem kanapek.

Pieczywo jadamy bardzo często: rano w domu, podczas przerw w pracy, w trakcie wyjazdów. Mało urozmaicona dieta sprzyja niechcianym kilogramom i z czasem staje się po prostu nudna. Pszenny chleb i bułki nie są także źródłem witamin czy mikroelementów, co czyni z nich produkty o małej wartości odżywczej.

Jak można w prosty sposób pokonać śniadaniową monotonię? Najlepszym wyborem będzie syty i smaczny posiłek bez pieczywa.

Pomysły na śniadanie bez chleba

Produkty spożywane na śniadanie powinny dostarczać organizmowi energię potrzebną do dobrego rozpoczęcia dnia. Latem można pozwolić sobie na chłodne posiłki, ale podczas brzydkiej lub mroźnej pogody warto jadać ciepłe śniadania. Działają one rozgrzewająco i pozwalają przetrwać jesienne słoty czy zimowe zawieje.

Poranny posiłek powinien być nie tylko pyszny, ale i sycący. Planując śniadanie bez chleba, trzeba zatem wziąć pod uwagę gramaturę porcji i apetyty domowników. Istotne jest też, by posiłek przygotować wieczorem i rano tylko go podgrzać albo żeby jego przygotowanie od podstaw zajmowało nie więcej niż 10 minut. W robocze poranki każda sekunda jest cenna.

Poniżej znajdują się 3 pomysły na śniadanie bez chleba, które spełniają wszystkie wymienione wcześniej założenia. Każda z potraw jest sycąca, smaczna i gotowa w kilka chwil. Oto one:

Owsianka na ciepło

zamiennik chlebaJadanie płatków owsianych na śniadanie jest nie tylko modne, ale i bardzo pożywne. W komponowaniu dobrze zbilansowanej diety pomocne będą płatki zwykłe lub górskie. Choć wymagają namaczania albo gotowania, to uchodzą za najzdrowsze.

Poranne owsianki warto jeść na ciepło. Działają wtedy rozgrzewająco na organizm i delikatnie pobudzają do aktywności. To ważne, aby zaczynać dzień możliwie spokojnie i w dobrym nastroju.

Aby rankiem cieszyć się pyszną owsianką, warto płatki zalać na noc wodą lub mlekiem. Dzięki temu zmiękną i wchłoną część płynu. W porze śniadania wystarczy tylko dodać do nich gorące mleko, świeże owoce i orzechy, żeby móc delektować się smacznym posiłkiem.

Mleczny koktajl na zimno

Jeśli rano cierpisz na brak apetytu, rozwiązaniem dla Ciebie może być pożywny koktajl. Jego płynna forma nie obciąża żołądka, a dostarcza organizmowi masę energii.

Koktajle robi się bardzo szybko, ale wymagają posiadania blendera lub miksera. Istnieje mnóstwozamienniki pieczywa przepisów na płynne śniadania, które są gotowe do spożycia zaraz po wymieszaniu składników. Ich bazą może być: woda, mleko, jogurt naturalny, kefir lub maślanka. Koktajle wzbogaca się wieloma produktami, które urozmaicają ich skład oraz zmieniają smak gotowego napoju.

Takie śniadanie może zawierać np.: ? twaróg, ? dowolne owoce (świeże, z puszki, z kompotu), ? siemię lniane, ? otręby lub płatki owsiane, ? dodatek miodu, ? pokruszone orzechy, ? syropy owocowe, ? dżemy lub konfitury, ? wiórki z czekolady lub kokosa, ? wybrane warzywa zielone: jarmuż, szpinak, nać pietruszki, ogórek.

Konsystencja i smak koktajli są bardzo zróżnicowane, zatem każdy znajdzie wśród nich coś dla siebie. Płynne śniadania są pożywne, sycące i smaczne.

Wytrawne babeczki na ciepło lub zimno

wytrawne muffinkiNiesłodkie muffinki na śniadanie to kolejna ciekawa alternatywna dla chleba i bułek. Babeczki można jeść na ciepło lub zimno. Ich podstawą jest proste ciasto na bazie: mąki, masła, mleka, jajek i proszku do pieczenia. Brak cukru i wytrawne dodatki podkreślają śniadaniowy charakter muffinek. Aby otrzymać babeczki idealne na pierwszy posiłek dnia, wzbogać je np. o: ? ser żółty, ? szynkę, ? boczek, ? salami, ? kiełbasę, ? tuńczyka, ? paprykę, ? szpinak, ? cebulę, ? pieczarki, ? oliwki, ? kukurydzę z puszki, ? pomidory suszone (z zalewy olejowej), ? natkę pietruszki, koperek itp., ? wyraziste w smaku przyprawy (pieprz ziołowy, ostra papryka, chili, oregano, bazylia).

Dodatki możesz łączyć, tworząc własne kompozycje smakowe, np. muffiny z serem i szynką lub tuńczykiem i papryką.

Zalety ograniczenia chleba w diecie

Często jadamy chleb z braku pomysłu lub czasu na zastąpienie go innymi produktami. Warto jednak pamiętać, że pieczywo jest dość kaloryczne, a to wypiekane z białej mąki także mało wartościowe pod kątem odżywczym. Zmniejszenie ilości spożywanego chleba i bułek na rzecz bardziej urozmaiconych śniadań ma wiele zalet, m.in.:

śniadanie bez chleba zalety? ograniczenie spożywania soli i cukru (pieczywo jest mocno dosalane i dosładzane), ? dłuższe uczucie sytości (pieczywo nie zaspokaja głodu na długo), ? dostarczanie organizmowi większej ilości witamin i mikroelementów (pieczywo jest ubogie w wartości odżywcze), ? poprawienie perystaltyki jelit (warzywa i owoce dostarczają dużo błonnika odpowiedzialnego za trawienie), ? różnorodne śniadania można z łatwością dopasować do pory roku i preferencji smakowych domowników.

Skomponowanie sycącego i smacznego śniadania bez pieczywa nie jest trudne. Rozpoczęcie dnia pysznym koktajlem, owsianką lub wytrawnymi babeczkami to ciekawe urozmaicenie jadłospisu. Warto spróbować ograniczyć pieczywo w diecie na rzecz innych produktów. Dzięki temu jedzenie śniadań przestanie kojarzyć się tylko z zapychaniem się kanapkami.

Leave a Comment