Przewodników po ścieżkach zdrowia jest naprawdę wielu. Istnieją setki osób, które przekonują całe miliony do tego, że najważniejszą zasadą odchudzania są diety i odżywki. Część twierdzi, że tajemnicą pięknej sylwetki są wręcz mordercze treningi, mające na celu wymodelowanie ciała na wzór kulturystów. Jednak każdy powinien otrzymać indywidualne zalecenia od swoich opiekunów. Czego się więc spodziewać?

Nie żyj powietrzem na diecie!

Nie powinno to być zaskoczeniem dla nikogo, ale odpowiedź na pytanie jak szybko schudnąć, nie istnieje. W tak ważnej rzeczy jak swoje zdrowie nie powinno siebie pospieszać. Nasz organizm, mimo że często porównywany jest do wspaniałych maszyn o idealnych trybach, nie przepada za popędliwymi działaniami. Buntuje się i często skutki są odwrotne od tych zamierzonych. Racjonalnie przeprowadzona rutyna odchudzająca zakłada, że pacjent powinien tracić 0,5- 1 kg tygodniowo. Zatem przygotujmy się na zabiegi trwające nawet 3 miesiące. Chcąc schudnąć w zgodzie z naturalnym cyklem swojego ciała, należy postępować według określonego schematu. Od dawna sprawdza się on u specjalistów z dziedziny zdrowego trybu życia, warto więc dla odnieść się do tych kilku prostych reguł. Pierwszą z nich jest odpowiednie przygotowanie.

Nic tak nie dodaje sił jak oczyszczenie organizmu. Należy je rozpocząć dosyć wcześnie. W czasie około dwóch tygodni należy wyznaczyć określone daty (co 3-4 dni), w których przyjmować będziemy jedynie płyny, np. zupy, soki, wodę. Sprawi to, że nasz żołądek nieco się skurczy, a organizm zacznie wykorzystywać zapasy tłuszczowe. Nie martwmy się, jeśli waga pozostaje niewzruszona: ciężar tłuszczu jest chwilowo zastąpiony ciężarem wody. Posiłki spożywane w czasie diety właściwej nie powinny oznaczać katorżniczej głodówki.

Powinny być lekkie i zbilansowane. Ułóżmy je według kalorycznego schematu – najlepiej dokonać tego po konsultacji z dietetykiem. Z całą pewnością nie powinno zabraknąć warzyw, owoców, ziaren i mięsa: w czasie odchudzania potrzebujemy białka, żelaza, a także węglowodanów i zdrowych tłuszczów, aby nie dopuścić do spalania tkanki mięśniowej podczas ćwiczeń. Posiłki powinny być regularne, małe, ale częste i przede wszystkim urozmaicone.

I raz, i dwa, i wymach!

Przejdźmy zatem do ćwiczeń – to właśnie bez nich, nawet najlepsza dieta, nie będzie w pełni satysfakcjonująca. Trening odchudzający może odbywać się na siłowni pod okiem trenerów i konsultantów, w zaciszu własnego domu gdzie czujemy się najlepiej lub na świeżym powietrzu pomagając w szybszy sposób absorbować tlen do narządów wewnętrznych. Wybierając się na siłownię musimy pamiętać o minimum 15 minutowej rozgrzewce przed treningiem. Pomoże nam to rozciągnąć mięśnie i stawy, przez co unikniemy problemów w trakcie treningu. Idealne będą ćwiczenia wytrzymałościowe z małym obciążeniem, a także tzw. ćwiczenia aerobowe, czyli dotleniające ćwiczenia odchudzające z udziałem bieżni, rowerek czy spinning.

Jeżeli wolimy trenować w grupie, a planowanie rozkładu ćwiczeń nie jest naszą mocną stroną pomyślmy o zajęciach ruchowych pod okiem instruktora: wiele siłowni oferuje ćwiczenia na płaski brzuch i uda, których harmonogram samodzielnie układają trenerzy. Ćwicząc w domu, możemy rozpocząć naszą przygodę z odchudzaniem od prostych ćwiczeń kardio: np. skakanki, sprintu w miejscu, pajacyków czy zajęć z udziałem steppera. Najważniejsze, by ćwiczenia trwały do 40 minut dziennie. Po tygodniu możemy poszerzyć stopień zaawansowania o specjalnie ułożone treningi. Nie musimy jednak angażować prywatnego konsultanta: wystarczy odpowiedni kanał telewizyjny lub internetowy. Świetnym wyjściem jest również taniec, np. zumba. Zbliża się wiosna, a to oznacza więcej słonecznych dni.

Wykorzystajmy więc ten czas. Sprzyjająca pogoda sama podpowiada nam jak schudnąć ćwiczenia, jakie możemy wykonywać na podwórkach, w parkach czy obiektach sportowych pomagają też wrócić pamięcią do lat dziecięcych. Amatorzy biegania, jazdy na rowerze i rolkarze z pewnością znajdą dla siebie ulubione trasy wypadowe. Natomiast wielbiciele nieco ?agresywniejszej? formy treningu, mogą się zdecydować na różnego rodzaju sporty. Najpopularniejsze sporty odchudzające, a przy tym i modelujące sylwetkę, to przede wszystkim jazda na nartach, pływanie, piłka nożna czy tenis.

Podsumowanie

Kiedy osiągniemy już wymarzone efekty: nasza kobieca sylwetka stanie się opływowa, a mięśnie wyraźnie zarysują się pod naszą skórą, możemy zakończyć treningowe wyzwanie. Wskazane jest, aby nadal kontynuować lekką aktywność fizyczną dla podtrzymania wagi, natomiast zakończenie diety powinniśmy nieco przeciągnąć w czasie zanim powrócimy do poprzedniego żywienia- zbyt drastyczne zmiany mogą zniweczyć wypracowane rezultaty, fundując nam za to tzw. efekt jojo.j