Aktywny czas – kilka wywodów na temat sportu

Z każdą wizytą u ukochanej babci, wujka lub innego przedstawiciela rodzinnych korzeni, nabieramy dodatkowego życiowego doświadczenia: dbajmy o zdrowie, iż dostępne jest nam tylko jedno, lub też pieniądze to nic, jeśli nie ma się zdrowia. Oprócz tych mądrości, otrzymujemy również ogrom rad co robić, oraz na co pod żadnym pozorem się nie decydować. Czy zgromadzone przez nas informacje pokrywają się z tym, co niejeden z nas usłyszał w gronie rodziny?

Rekreacyjna filozofia

Wiele już pisaliśmy o zdrowym trybie życia, prawidłowym menu czy ciekawostkach zdrowotnych. Ale nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy nie pokusili się na jakimś etapie naszej działalności o iście filozoficzną wypowiedź. Pomyśleliśmy, że warto byłoby wspomnieć nie tylko o tym jak dbać o zdrowie fizyczne, ale również o tym, jaki wpływ ma wszelka aktywność fizyczna na nasz organizm. Moglibyśmy podać kilka suchych faktów dotyczących ćwiczeń i zakończyć nasz artykuł standardową formułką iż śmiech to również sposób na zdrowie i najlepiej łączyć te cechy, z uśmiechem truchtając po parku.

Oczywiście, zamysł dobry i trafiony, ale nasi mili państwo: nie tego oczekujemy. Jeżeli ufać słowom naszych babć, nasze zdrowie jest najcenniejszą inwestycją, na jaką kiedykolwiek będziemy mogli sobie pozwolić, a więc chyba lepiej dbać o nią w bardziej zaawansowany sposób? Możliwe, że nasz przykład wyda się nieco płytki i przedmiotowy, ale czy gdyby nasze zdrowie było eleganckim samochodem, również jedyne co byśmy robili to dokonywalibyśmy regularnej konserwacji?

Raz w tygodniu krótka przejażdżka wokół miasta, aby sąsiedzi widzieli, że jednak wciąż posiadamy nasz automobil, po ?przewietrzeniu?, gdy silnik i cały układ wewnętrzny poczuje się lepiej czas na wosk i z powrotem do garażu. Nasze rozwiązanie sprawdza się przez pewien czas: samochód wygląda świetnie i pozornie jest sprawny, ale z tego powodu, że brak nam wyczucia, a naszemu samochodowi odporności, w czasie dłuższej trasy następuje awaria, w wyniku której załamujemy się i my i nasz pojazd. Smutna perspektywa.

Recepta na zdrowie

Mamy nadzieję, że w tym morzu metafor udało się naszym czytelnikom odnaleźć zamierzony sens. Nasze zdrowie fizyczne pomimo regularnych przeglądów, entuzjastycznie przyjmowanymi spotkaniami ze światem zewnętrznym, a także aplikowaniu zbilansowanej diety może nie posiadać wystarczających predyspozycji do tego, aby w przyszłości znieść większy wysiłek. Następuje nieciekawy zwrot akcji, w przypadku którego można by nabrać trafnego przeświadczenia, że coś jest nie tak, jak być powinno. Wiele razy wspominaliśmy o tym jak zadbać o siebie.

Pisaliśmy, że prawidłowo opracowana dieta to spoiwo naszych zdrowych murów, jednak dopiero odpowiednia aktywność fizyczna staje się stabilnym fundamentem, na którym zostanie on wzniesiony.Nasz poprzedni artykuł dotyczył życia, jakie prowadzi znaczna ilość naszego społeczeństwa. Wspomnieliśmy tam, z czego warto zrezygnować, a z czego nasz układ pokarmowy ucieszy się o wiele bardziej (warto zgłębić również inne reportaże, które mogą posłużyć za celne źródła inspiracji), zauważyliśmy również, że aktywność fizyczna, to nie tylko sposób na spędzanie wolnego popołudnia czy (bądźmy szczerzy) okazja na miłe spotkania towarzyskie z płcią przeciwną. Nasze zajęcia sportowe mogą zaoferować nam coś więcej niż znajomości czy piękna sylwetka- można powiedzieć, że to skutki uboczne.

Jakie będą nasze osiągnięcia?

Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie człowieka jest o wiele głębszy niż mogłoby się to niektórym wydawać. Możemy się założyć, że część naszych czytelników upatruje się w tym blogu porad nie zdrowotnych, a dietetycznych licząc, że w końcu się poddamy i obwieścimy: tak, lek cud na szczupłą sylwetkę istnieje- myliliśmy się. No ale nie: w życiu nie ma nic za darmo, a te rzeczy, na których zależy nam najbardziej, okazują się często również najdroższe. Znowu powracamy tu do kwestii cen, ale nie mamy tu na myśli rzecz jasna pieniędzy, więc odłóżmy karty kredytowe i przestańmy obmyślać na co w pierwszej kolejności przeznaczymy nasz fundusz emerytalny. W tym przypadku naszym budżetem jest czas- najbardziej ulotna waluta.

Możemy spożytkować go mądrze, aby po pewnym czasie nasza inwestycja się zwróciła, a możemy roztrwonić to co otrzymaliśmy jednorazowo, z czego skutki też otrzymamy w przyszłości, ale nie możemy ręczyć za zadowolenie. Aktywność fizyczna a zdrowie nie stoją daleko od siebie. Ćwiczenia i treningi spalają tkankę tłuszczową, a więc choroby związane z układem krążenia, pracą serca i nadwagą stanowią mniejsze ryzyko.

Oddalają się od nas również problemy ze stawami i postawą- właśnie w ten sposób powinniśmy myśleć o zdrowej sylwetce: zdrowo napięte mięśnie, wyprostowane plecy (brzuch ?wciąga się? automatycznie) zamiast pajęczych nóg. Dodatkowo aktywność ruchowa dotlenia organizm, a przy tym i mózg: poprawia się nasza koncentracja, pamięć i zdolność myślowa. Umysł, któremu dostarczono odpowiednią dawkę tlenu w ciągu dnia, jest nie tylko wydajniejszy, ale również dba o to, żeby zapewnić użytkownikowi spokojny sen, co również przedkłada się na całodzienną egzystencję.

Podsumowanie

Niektórych z pewnością to nie zdziwi, ale sport to również naturalny środek odstresowujący: pomaga skupić się na wykonywanych ćwiczeniach, jednocześnie wymagając rozluźnienia mięśni. Udowodniono, że ćwiczeniami nie tylko walczymy ze stresem, ale również zwiększamy swoją samoocenę, poziom hormonów szczęścia (przydatne, jako broń przeciw depresji) oraz mamy większą kontrolę nad nałogiem.