tłuszcze trans w żywności

Co to są tłuszcze trans i jak wpływają na zdrowie?

Media co jakiś czas przypominają o tłuszczach trans, które obwinia się o choroby układu krwionośnego, cukrzycę oraz problemy z płodnością. Czy jest tak w rzeczywistości? Niezupełnie. Jeśli chcesz dowiedzieć się, co to są tłuszcze trans i jak wpływają na zdrowie, przeczytaj bieżący wpis do samego końca.

Kilka słów o tłuszczach trans

twaróg krowi z tłuszczami transNajogólniej mówiąc, nienasycone tłuszcze trans występują w dwóch formach ? naturalnej oraz będącej wynikiem działań człowieka. Tłuszcze te znajdują się w mleku krowim i owczym oraz w jego przetworach, a także w wołowinie i baraninie. Te artykuły są niegroźne dla człowieka i można je spożywać bez obaw (za wyjątkiem alergików, uczulonych na białka mleka). Czym innym są jednak tłuszcze trans, które powstają w produktach przy udziale człowieka.

Przemysłowe tłuszcze trans są wynikiem utwardzania tłuszczów roślinnych. O ile one same, np. olej rzepakowy czy oliwa z oliwek, są zdrowe i bezpieczne, to procesy technologiczne sprawiają, że końcowy artykuł należy traktować ze sporą ostrożnością. Wysoka temperatura i utwardzanie tłuszczów roślinnych sprawia, że zmienia się ich struktura, charakterystyka oraz skład.

Przemysłowe tłuszcze roślinne mają wydłużony termin przydatności do spożycia, pozwalają na bezdymne smażenie w wysokiej temperaturze oraz są stosunkowo tanie. Z tego powodu chętnie wykorzystuje się je nie tylko w gastronomii, ale także w całym przemyśle spożywczym.

Występowanie tłuszczów trans i ich wpływ na zdrowie

tłuszcze trans w żywności Nienasycone tłuszcze trans znajdują się w wielu nieoczywistych produktach. Z uwagi na ich skład oraz właściwości, są stosowane w kuchniach na całym świecie oraz w fabrykach żywności. Tłuszcze trans są obecne np. we frytkach i innych daniach smażonych w głębokim oleju, smażonych kotletach do burgerów, chipsach, paluszkach, słodyczach, majonezie, zupach w proszku, pieczywie, krakersach, gotowych ciastach oraz ciastkach.

Przemysłowe tłuszcze trans nie są zdrowe. Ich powstanie zachodzi przy udziale wysokiej temperatury, która utwardza tłuszcze roślinne i zmienia ich skład. Z tego względu tłuszcze trans, wytwarzane przez człowieka, uznaje się za wysoce prawdopodobnych winowajców wielu groźnych chorób, w tym miażdżycy, cukrzycy typu II, nowotworów oraz bezpłodności (rozwój insulinooporności u kobiet, pogorszenie parametrów nasienia u mężczyzn). Z uwagi na te zagrożenia, należy unikać przemysłowych tłuszczów trans. Jak tego dokonać?

Jak unikać tłuszczów trans?

domowe ciasto bez tłuszczów transWiele produktów na rynku zawiera przemysłowe tłuszcze trans, ale istnieją także inne, podobne do nich, ale bezpieczne. Jak zatem odróżnić majonez bez utwardzonych tłuszczów od tego z dodatkiem trans? Opcje są dwie. Albo należy uważnie czytać składy produktów (tłuszcze trans nazywane są ?utwardzonymi / częściowo utwardzonymi tłuszczami roślinnymi?), albo wyrabiać bezpieczne produkty własnoręcznie. Przyrządzenie własnego majonezu, upieczenie ciasteczek czy frytek nie jest trudne, a pozwala uniknąć kontaktu z groźnymi tłuszczami trans.

Czytanie składów artykułów spożywczych to dobry nawyk, która pozwala nie tylko unikać produktów z kwasami trans, ale także wykluczać alergeny. Co jednak w sytuacji, w której chcemy zjeść coś w restauracji? Nikt przecież nie powie, że w danej kuchni używane są tłuszcze trans. Rozwiązaniem tego problemu jest zamawianie potraw gotowanych, grillowanych lub duszonych. Jadanie takich dań ogranicza ryzyko kontaktu z przemysłowymi tłuszczami. Z kolei wybór potrawy smażonej, szczególnie panierowanego mięsa i frytek, niemal zawsze oznacza spożycie tłuszczów trans.

Podsumowanie

Naturalne tłuszcze trans są bezpieczne dla zdrowia, choć dyskusyjne jest spożywanie dużej ilości mleka, przetworów mlecznych oraz czerwonego mięsa. Tego typu produkty zaleca się jadać, ale z umiarem. Z kolei przemysłowych tłuszczów trans należy unikać. Z uwagi na to, że są one dodawane głównie do fast foodów, gotowych frytek, słodyczy i innych przetworzonych produktów, ich odstawienie nie powinno być trudne. Nie od dziś wiadomo bowiem, że tego typu artykuły są ogólnie szkodliwe i w miarę możliwości należy wykluczyć lub mocno ograniczyć ich spożywanie.

Leave a Comment