werbalizacja przyczyny stresu

Czy wiesz, jak rozładować stres?

Krótkotrwały stres to zupełnie naturalne i, wbrew pozorom, zdrowe zjawisko. Jego zadaniem jest zmobilizowanie całego organizmu do działania, co przekłada się na efektywność. Wiadomo jednak, że  narażenie na napięcie przez długi czas nie jest korzystne. Czy zatem wiesz, jak rozładować stres, aby uniknąć negatywnych następstw zdrowotnych?

Istota stresu

objawy stresuStresujący zawód, niesnaski małżeńskie, poważna choroba w rodzinie albo zwolnienie z pracy i niepokój o przyszłość ? powodów do długotrwałego, silnego stresu jest naprawdę sporo. Życie w nieustannym napięciu to katusze dla całego organizmu. W jego wyniku wiele osób skarży się na rozmaite stany czy dolegliwości, np. bezsenność, depresję, nerwowość, wybuchowość, płaczliwość, zapominalstwo, łakomstwo, bóle lub problemy kardiologiczne. Z czasem drobne schorzenia mogą się rozwijać, prowadząc nawet do zawału serca, cukrzycy lub nowotworu. Aby im zapobiec, należy jak najwcześniej podjąć skuteczną walkę z długotrwałym stresem.

Jeśli przyczyną Twojego napięcia jest stresująca praca, możesz ją, oczywiście, zmienić. Czy jednak jest to najlepsze rozwiązanie? Nowa posada to także nowe obowiązki i zespół, a więc potencjalne źródła stresu. Zanim podejmiesz decyzję o odejściu z obecnej firmy, popracuj nad redukcją napięcia. Być może wcale nie potrzebujesz nowej posady, tylko skutecznych metod rozładowywania napięcia.

Sposoby na rozładowanie napięcia

Oto, co możesz zrobić, aby poradzić sobie ze stresem:

sport pomaga na stresAktywność fizyczna ? to truizm, ale ćwiczenia naprawdę są najlepszym sposobem na obniżenie poziomu stresu. Dyscyplina jest tutaj zupełnie dowolna. Możesz uprawiać na przykład boks i w bardzo dynamiczny sposób pozbywać się złych emocji albo postawić na wyciszającą jogę. Najważniejsze jest to, aby trenować regularnie i odnaleźć przyjemność w sporcie. Tylko wtedy uda się skutecznie zredukować napięcie. Pamiętaj jednak, żeby przed rozpoczęciem treningów wykonać podstawowe badania i panel hormonalny. Istnieją schorzenia, przy których nie należy ostro ćwiczyć, ponieważ pogłębia to problemy zdrowotne. Jeśli jesteś w tej grupie, wybierz lżejszy sport, np. jazdę na rowerze, pływanie albo marsz z kijkami.

relaks niweluje napięcieRelaks ? umiejętność efektywnego odpoczynku nie jest wrodzona, zatem należy się jej nauczyć. Udany relaks pozwala odciąć się od stresujących sytuacji i czerpać przyjemność z przeżywania danej chwili. W jego ramach możesz na przykład korzystać z masaży, zażywać pachnących kąpieli czy czytać książki. Ważne jest, by wybrana czynność sprzyjała rozluźnieniu i odpoczynkowi.

 

prasowanie pomaga na stresZajmowanie myśli ? znalezienie chwili oddechu bywa niełatwe, zatem musisz nauczyć się wynajdywać okoliczności, które Ci na to pozwolą. Badania naukowe udowodniły, że wykonywanie prostych, powtarzalnych czynności wycisza umysł i pozwala popaść w trans, sprzyjający redukcji stresu. Aby osiągnąć ten efekt, możesz na przykład wyprasować kilkanaście sztuk odzieży albo wypolerować wszystkie srebrne sztućce.

 

werbalizacja przyczyny stresuWerbalizacja przyczyny stresu ? czasem wyolbrzymiamy powód napięcia i obawiamy się bardziej własnych wyobrażeń, niż rzeczywistości. Aby oswoić swoje lęki, warto je opisać na kartce papieru albo porozmawiać z kimś bliskim. Wyrzucenie z siebie negatywnych emocji ma funkcję terapeutyczną i pozwala spojrzeć na obawy z nowej perspektywy. Zdarza się, że ich szczere przedstawienie wystarcza, aby skutecznie zmniejszyć odczuwanie stresu.

 

spotkanie z terapeutąSpotkanie z terapeutą ? jeśli mimo stosowania sposobów na redukcję napięcia, nadal je odczuwasz, spotkaj się z psychologiem lub trenerem personalnym. Podczas sesji wspólnie poszukacie źródeł stresu i zaplanujecie metody na zminimalizowanie ich znaczenia. Uczęszczanie do psychologa to nie powód do wstydu! Pamiętaj, że troska o własne zdrowe jest właściwą postawą i zawsze warto szukać najlepszych sposobów na opanowanie swoich lęków.

 

Stres bywa motywujący, ale równie często ma działanie destrukcyjne. Aby nie dopuścić do schorzeń, będących wynikiem długotrwałego napięcia albo odwrócić ich skutki, musisz nauczyć się wyzwalania negatywnych emocji. Redukcja stresu to klucz do zdrowia i dobrego samopoczucia!

Leave a Comment