Diety: zdrowego, pysznego życia

Zawsze mówiło się, że ?zdrowie jest najważniejsze, dbajmy o nie?. W istocie, tak rzeczywiście jest. Ale jak mamy o nie dbać? Kiedyś nie zwracano uwagi na to co się je i co się robi- albo się było zdrowym, albo nie. Czasami nawet teraz, ludzie są nieświadomi tego co warto, a co lepiej sobie odpuścić. Ta lektura, to mały poradnik na zachętę.

Czy zdrowe jedzenie, to uzdrowienie?

zamienniki pieczywaCodziennie, każde możliwe media społecznościowe, zasypują nas informacjami i radami dotyczącymi tego, jak zdrowo się odżywiać. Nowinki te, dają się niektórym we znaki zwłaszcza w sezonie wiosenno – letnim, kiedy najbardziej zależy nam na idealnej sylwetce. Jednak piękny wygląd to nie wszystko, za to wszystkie te ciekawostki coś w sobie mają. Zdrowa dieta ma wpływ na cały organizm człowieka. Wspomaga pracę mózgu, co jest szczególnie wskazane dla osób pracujących umysłowo, lub uczących się. Udowodniono, że niektóre z produktów są w stanie na tyle poprawić samopoczucie, że uznawane są za naturalne antydepresanty. Zyskują także organy wewnętrzne: m. in. wspierany jest układ krwionośny i serce (nie powstają skrzepy, mniejsze jest ryzyko miażdżycy), żołądek lepiej trawi lekkie pożywienie, co sprzyja szybkiej przemianie materii. Wpływa to oczywiście m. in. na naszą sylwetkę i zdrowy wygląd skóry i włosów. Gdyż wartości odżywcze szybciej docierają na miejsce. Zdrowe odżywianie nie może jednak składać się tylko ze zdrowych produktów. Niewiele zdziałają, jeśli będą przyjmowane w niewłaściwy sposób. Ważną rolę odgrywa wyrobienie sobie nawyków żywieniowych. Na początku mogą one być trudne do opanowania, jednak z czasem staną się nieodłączną rutyną.

Podstawą jest oczywiście śniadanie. Jest to pierwszy, ?pobudzający? posiłek w ciągu dnia. Daje on energię w pierwszej fazie jego trwania, a także sprawia, że nie mamy ochoty na przekąski. Kolejne posiłki, powinny być regularne i niezbyt obfite: np. 5 niewielkich posiłków co 3 godziny. Do naszej zdrowej diety powinniśmy wprowadzić jak najwięcej warzyw i owoców (zwłaszcza surowych), oraz unikać przetworzonych produktów i ?fast food?ów?. Wszelkie przekąski i puste kalorie, możemy zastąpić ich zdrowszymi odpowiednikami, np. chipsy z jarmużu, popcorn z ciecierzycy czy pieczone frytki z batatów, bez użycia tłuszczu. Również gotowe sosy dotychczas wzbogacające smak potraw, możemy przyrządzić samodzielnie: domowy ketchup, czy dip na bazie jogurtu, będą lepszą alternatywą dla korporacyjnych tworów.

Witaminowe przepisy na zdrowie

Kolejne zasady zdrowego odżywiania, to podział na produkty, które warto zawsze mieć w swojej kuchni, oraz te, których unikać, lub jeśli to możliwe całkowicie z nich zrezygnować. Najodpowiedniejsze dla zdrowej diety będą przede wszystkim otręby i pełnoziarniste mąki, owoce i warzywa, kasze (np. kuskus, jaglana, gryczana), chude mięso i ryby, jajka oraz produkty mleczne. Wiadomo jednak, że w przypadku uczuleń lub posiadania specjalnej diety, zawartość składników w naszym jadłospisie może się nieco zmienić. Wystrzegać się należy oczywiście tego, bez czego tak wiele osób nie potrafi się obejść: wysoko przetworzone i gotowe produkty, ?ułatwiające? życie sosy, zupki, galaretki i ciasta w proszku, słodkie i słone przekąski, produkty z zawartością pszenicy, oraz z dodatkiem dużej ilości tłuszczu- to wszystko powinno zniknąć. Mimo tylu (może się wydawać) ograniczeń, nie tak trudno jest przygotować zdrowe jedzenie przepisy często same ?pchają się? nam w ręce.

dieta na płaski brzuchPowstaje wiele książek oraz wpisów na blogach (często autorstwa dietetyków) zawierających interesujące przepisy na zdrowe jedzenie. Wystarczy wybrać coś, co najbardziej określa nasze preferencje. Prosta i pyszna zupa krem z kefirem, jest nie tylko pomarańczową ?piłką? wspomagającą odchudzanie. Przede wszystkim to ?bomba witaminowa?, wpływająca pozytywnie na nadciśnienie krwi. Może być również zamiennikiem insuliny dla cukrzyków. Jeżeli dynia nie jest naszym faworytem, godne polecenia są np. roladki jagnięce z morelami. Jagnięcina to delikatne i lekkostrawne mięso, natomiast morela jest pysznym dodatkiem, którego ?efektem ubocznym? jest m. in. wyrównanie ciśnienia.

Na deser lub przekąskę możemy przygotować niskokaloryczne ciasteczka z czerwonej fasoli z dodatkiem kakao. Czerwona fasola wpływa na pamięć i koncentrację, a także skutecznie zastępuje cukier, natomiast kakao zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia, a przez zawartość enzymu wpływającego na wydzielanie endorfin w organizmie, poprawia nastrój i niweluje stres. Ostatnie zasady mające wpływ na to jak zdrowo jeść to przede wszystkim prostota w kuchni.

Czasami niepotrzebne żadne udziwnienia, aby posiłek był pożywny i zdrowy. Dobrym pomysłem jest urozmaicanie swojego jadłospisu o nowe, może dotąd nieznane potrawy. Warto też wziąć pod uwagę cechę praktyczną zdrowej diety: najzdrowsze posiłki to te przygotowane na parze, gdyż nie tracą swoich wartości odżywczych, które wytrącają się w czasie gotowania, może warto w takim razie zaopatrzyć się w parowar, który w jednej chwili ugotuje cały obiad bez konieczności używania kilku garnków?

Podsumowanie

Zdrowa dieta sprzyja każdemu. Odpowiednio dopasowana, poprawia coś więcej niż nastrój i figurę. Naturalne składniki to idealne źródła witamin i minerałów, to czyni z nich tarczę ochronną dla naszego organizmu, która jest w stanie działać zarówno od zewnątrz, jak i ?od środka?. A skoro wnętrze jest najważniejsze, może warto by o nie zadbać? Na pewno odwdzięczy się tym samym.

Leave a Comment