efektywny sen

Dlaczego zdrowy sen jest tak ważny dla człowieka?

Często słyszy się, że podstawą dobrego zdrowia i pięknej sylwetki jest efektywny sen. Każdemu jednak zdarza się zarwać noc albo wstać niewyspanym z powodu męczących koszmarów. Jakie konsekwencje niesie ze sobą systematyczne zaniedbywanie kwestii snu i co można zrobić, aby poprawić jego jakość?

Znaczenie snu w życiu człowieka

jak się wysypiaćZdrowy sen to taki, który zapewnia całemu organizmowi wypoczynek oraz okazję do regeneracji. Przyjmuje się, że dorosły człowiek powinien wpadać w objęcia Morfeusza na 7-9 godzin dziennie. Warto jednak wiedzieć, że niektórym do osiągnięcia pełnej satysfakcji ze snu wystarcza zaledwie 6 godzin tulenia się do poduszki, a inni będą wypoczęci dopiero po 10 godzinach spędzonych w łóżku. W tym względzie istotne znaczenie ma genetyka, nawyki oraz tryb życia.

Sen to rodzaj resetu, podczas którego ciało wypoczywa, a umysł przetwarza dane zebrane w ciągu dnia. Podczas nocnego spoczynku narządy działają wolniej, a mięśnie rozluźniają się. Wtedy też mają miejsce różne procesy regeneracyjne. Nie bez przyczyny mówi się, że sen to najlepsze lekarstwo. W jego trakcie organizm może skupić się na walce z chorobą, ponieważ nie absorbują go inne czynności, np. praca, zakupy czy gotowanie.

Sporadyczny niedobór snu nie powoduje poważnych dolegliwości. Jeśli zarwiesz noc lub prześpisz zbyt mało godzin, w ciągu dnia może dotknąć Cię ospałość, rozdrażnienie albo bóle głowy. Jeśli niewyspanie bardzo Ci dokucza, nie prowadź samochodu ani nie obsługuj maszyn. Przywołane objawy zwykle ustępują po przespaniu całej nocy.

Częste niedosypianie niesie dużo większe ryzyko. Przerywany sen, z którym borykają się np. rodzice noworodków, może powodować przemęczenie, chandrę i problemy z pamięcią. Wiele doniesień naukowych wskazuje też, że niedobór snu osłabia odporność, sprzyja tyciu oraz pogarsza koncentrację. Ponadto długa bezsenność może prowadzić do halucynacji, depresji, problemów z libido i szeregu innych, poważnych zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu. Najpoważniejszą konsekwencją chronicznego niedoboru snu jest śmierć.

Czynniki wpływające na jakość snu

Istnieje wiele czynników, które wpływają na jakość snu. Aby zapewnić sobie efektywny wypoczynek w nocy, nie zapomnij o:
? optymalnej długości snu,
? odpowiednim miejscu do spania (wygodne łóżko i cichy, przewietrzony, zaciemniony pokój),
? zjedzeniu lekkiego posiłku na 2-3 godziny przed pójściem do łóżka,
? prowadzeniu aktywnego trybu życia w ciągu dnia,
?właściwym stroju do spania (piżama z naturalnych włókien, nieprzylegająca ściśle do ciała i niekrępująca ruchów),
? prysznicu lub kąpieli,
? czystej pościeli,
? wygodnej poduszce, która zapewni odpowiednie podparcie karku i głowy,
? wyciszeniu się przed snem.

efektywny senPostaraj się codziennie kłaść i wstawać o tej samej porze. W weekend może to być trudne, ale szybko przekonasz się, że Twój organizm zareaguje pozytywnie na systematyczność w tym obszarze. Pamiętaj też, by nie rozmyślać w łóżku o przykrych lub smutnych rzeczach, ponieważ negatywne emocje utrudniają zaśnięcie oraz mogą być przyczyną niespokojnych snów. Z tego samego powodu unikaj wieczornych kłótni czy oglądania horrorów. Na obniżenie jakości snu wpływają także:

? spożywanie alkoholu wieczorem,
? jadanie obfitych i ciężkostrawnych kolacji,
? późny, intensywny trening,
? unikanie w ciągu dnia sportu i wysiłku fizycznego,
? niewietrzenie sypialni,
? wstawanie i kładzenie się o różnych porach,
? niewygodne łóżko i poduszka, nieświeża pościel, niewygodna piżama,
? nieleczone dolegliwości, np. zaburzenia hormonalne, nerwica, otyłość,
? korzystanie w łóżku z telefonu lub tabletu (emitowane przez nie światło zaburza reakcje organizmu i może być przyczyną bezsenności).

Rytuał zdrowego snu

Udany sen w nocy to efekt zdrowego trybu życia i świadomego planowania codziennych zajęć. Aby wieczorem szybko zasnąć, a rano wstać wypoczętym, zastosuj się do poniższych rad.

sen a sport? Zadbaj o swoją dietę ? zdrowy, dobrze zbilansowany jadłospis pomaga w efektywnym śnie. Pamiętaj, by ostatni, lekki posiłek zjeść 2-3 godziny przed pójściem do łóżka. Wieczorem unikaj tłustych potraw, słodyczy i alkoholu.

? Ćwicz w ciągu dnia ? możesz pływać, spacerować, biegać albo chodzić na siłownię. Rodzaj aktywności nie ma znaczenia. Ważne jest jednak, by trenować regularnie i niezbyt późno. Jeśli krótko przed snem pójdziesz na intensywny fitness, pobudzony organizm nie będzie gotowy do zaśnięcia. Wieczorem możesz pozwolić sobie tylko na ćwiczenia relaksacyjne, np. jogę.

? Zadbaj o miejsce, w którym śpisz ? zainwestuj w wygodny materac i poduszki o ergonomicznym kształcie, miękką piżamę i grube zasłony. W sypialni powinno być względnie ciemno i cicho, gdy kładziesz się spać. Sam komfort snu także jest ważny. Trudno wyobrazić sobie wydajny odpoczynek, jeśli używasz zniszczonej poduszki albo w niezasłonięte okno świeci uliczna latarnia.

? Nie zapomnij o higienie ? ciepły prysznic lub kąpiel ukoją nerwy i zrelaksują ciało. Czysta skóra może w nocy oddychać, co poprawia jej zdolności regeneracyjne. Miło jest po aromatycznej kąpieli założyć miękką piżamę i zasnąć w świeżej pościeli. Zapachy i faktury tkanin także wpływają na jakość snu.

? Wycisz się przed snem ? na godzinę przed pójściem do łóżka nie oglądaj telewizji ani nie korzystaj z laptopa. Przyciemnij światło w całym domu. W tym czasie nie zmywaj naczyń, nie prasuj hurtowych ilości koszul ani nie sprzeczaj się z domownikami. Możesz za to zapalić świece i zrelaksować się przy cichej muzyce albo poćwiczyć jogę. Twój organizm potrzebuje spowolnienia obrotów, aby móc zapaść w zdrowy sen zaraz po położeniu się do łóżka.

Podsumowanie

Nocny odpoczynek traktuj jak lekarstwo lub kosmetyk. Doceniaj jego wartość. Staraj się dobrze wysypiać dla zdrowia i urody. Wypracuj najlepszy dla siebie model wysypiania się i każdego dnia wstawaj w dobrym humorze!

Leave a Comment