Istniejemy, ale jak żyjemy?

Często wielu dowiaduje się o złym stanie swego organizmu w momencie, gdy niewiele można poradzić na to, aby tę sytuację zmienić. Konieczne jest drogie leczenie, terapie, interwencje lekarskie, a czasami nie istnieje żadne skuteczne rozwiązanie. A wystarczyło po prostu zapoznać się z kilkoma zasadami odnośnie stylu życia i dostosować się do nich. Tylko tyle, a dla niektórych aż tyle.

Słabszy gatunek

Apelacji z różnych stron nigdy dość. Już dzieci w wieku przedszkolnym mają wpajane podstawowe zasady zdrowego żywienia i trybu życia, a jednak na przestrzeni lat można by wyjść z założenia, że im człowiek starszy, tym głupszy. Nasz organizm nie jest niezniszczalny, ani tym bardziej nieśmiertelny. Jeżeli mamy postąpić zgodnie z prawdą, trzeba zaznaczyć, że nie jesteśmy najtrwalszą formą życia. Nasze ciało jest miękkie i stosunkowo delikatne. Na przełomie ewolucji nie otrzymaliśmy również pancerza.

Gdybyśmy wciąż żyli wśród zwierząt, z takimi atutami nie przeżylibyśmy zbyt długo: nie posiadamy płetw, zewnętrznego kośćca, ani nawet kończyn przystosowanych do szybszego przemieszczania się. Naszą jedyną przewagą jest nasz umysł (co u niektórych ?wybrańców? można poddać w wątpliwość), który czasami również szwankuje. Bywa, że nasze ciało traktujemy w taki sposób, jakby zostało nam jedynie chwilowo wypożyczone, a w razie potrzeby, czekać będzie na nas inne: całe i zdrowe. Ale niestety, spójrzmy w oczy rzeczywistości: tak nie jest, radźmy sobie więc inaczej.

Organizm wiecznie niedoceniony

Dawniej ludzie nie wiedzieli na czym polega zdrowy styl życia i szczerze mówiąc niewiele się tym interesowali. Jedzono wszystko, co przypominało jedzenie i nie odurzało wonią padliny. Higiena natomiast pozostawiała wiele do życzenia. I tak przez wieki. Chociaż czasy ludów pierwotnych z czasem udowodniły, że ugotowane i doprawione potrawy wnoszą więcej w ich życie, a zwykła kąpiel w rzece to zbawienie po dniu spędzonym w polu, to średniowiecze udowodniło, że zdrowie najlepiej zachować w ogóle się nie kąpiąc. I pomór murowany.

Oczywiście prowadzony przez ludzi tego okresu styl życia i warunki sanitarne nie miały tu nic do rzeczy. Według nich. Można by się spodziewać, że bogate czasy renesansu przyniosą wielkie zmiany- i tak, i nie. Faktycznie, wielkie przyjęcia nie mogły się obyć bez ciężkostrawnej dziczyzny, wyrafinowanych słodyczy, mocnych alkoholi oraz nabytków z odległych kontynentów: kawy i tytoniu. Poziom higieny natomiast osiągnął zupełnie inny poziom: peruka i puder to nasi nowi przyjaciele, a nieczystości raz pozostawiane w miejscach publicznych już nas nie dotyczą. Na szczęście w dzisiejszych czasach, coraz więcej ludzi zdaje sobie sprawę z tego jak ważne jest zdrowie, to co jemy oraz robimy.

Życie w zdrowym stylu

Średnia życia człowieka z czasów elżbietańskich to ok. 42 lat. Raczej niewesoło. To powinno być podstawą prowadzącą do odpowiedzi na pytanie dlaczego warto prowadzić zdrowy styl życia. Ludzie przeszłości nie przykładali do tego żadnej wagi. Liczyły się sukcesy, władza, albo po prostu rozrywka. Skutki uboczne w postaci chorób wewnętrznych, nadwagi czy próchnicy były na porządku dziennym i nikogo nie dziwiły. Medycyna była jedynie dla wybranych i również pozostawiała wiele do życzenia. A więc jak prowadzić zdrowy tryb życia, aby przyniósł widoczne rezultaty? Przede wszystkim ważne jest zapoznanie się z podstawowymi zasadami zawartymi w piramidzie żywienia.

Nie posiada ona żadnych ukrytych faktów, a odczytanie jej jest bardzo proste: im większy szczebel, tym więcej jego produktów powinno znaleźć się w naszej diecie. Proste. Przejście na nowy styl powinno odbywać się stopniowo, ale płynnie. W naszej diecie skupiamy się przede wszystkim na pokarmach pochodzenia roślinnego (50-60%), węglowodanach (20-30%), a dopiero w minimalnej ilości uzupełnić białkami (5-10%). Powoli powinniśmy wykluczać poszczególne składniki z menu: wysoko przetworzone produkty, białą mąkę pszenną, zupy w proszku, rafinowane tłuszcze itp.

Ze swojego jadłospisu powinniśmy wkluczyć cukry oraz inne wszelkiego rodzaju pobudzające używki tj. mocny alkohol, kawę, buliony mięsne itp.. Płyny powinniśmy uzupełniać w różnej postaci, przez cały dzień pijąc ok. 1,5 l. Powinniśmy jednak nabrać maniery spożywania płynów po posiłku w odstępie ok. 10 minut- zapobiega to nagromadzeniu powietrza w jelitach.

Podsumowanie

Znamy już zasady tego jak zacząć zdrowy tryb życia opierając się na diecie. Jednak pozostałe dwa sposoby na zdrowy styl życia to uzupełnienie menu regularnymi ćwiczeniami na świeżym powietrzu lub treningami na siłowni. Dodatkowo, ważnym elementem jest zachowanie odpowiedniej higieny. Pamiętajmy, że namnażające się bakterie na zewnątrz organizmu z łatwością mogą przeniknąć do jego wnętrza.