jak nie przytyc

Jak skutecznie rzucić palenie i nie przytyć?

Popularność palenia papierosów powoli spada, ale nadal wiele osób boryka się z uzależnieniem od nikotyny. Część z nich planuje pozbyć się nałogu, ale decyzja o jego porzuceniu bywa odwlekana w czasie. Dlaczego? Po pierwsze, nie każdy wie, jak skutecznie przestać palić. Po drugie, zrezygnowanie z tytoniu może być przyczyną wzrostu wagi, co nie stanowi zachęty do walki z uzależnieniem. Jak zatem efektywnie uwolnić się od nałogu i nie przytyć?

Z tego wpisu dowiesz się, jak zapanować nad uzależnieniem od nikotyny i kontrolować wagę po rzuceniu palenia.

Skuteczne rzucanie palenia

rzucanie paleniaPowszechnie wiadomo, że palenie jest niezdrowe, ponieważ może być przyczyną poważnych chorób np. nowotworu płuc. Ponadto substancje zawarte w papierosach negatywnie wpływają na kondycję skóry, która zyskuje szary, ziemisty odcień i ulega przedwczesnemu zwiotczeniu. Niechcianymi towarzyszami wieloletnich palaczy są także: zmarszczki, zniszczone paznokcie, żółte zabarwienie zębów oraz nieświeży oddech. Wygląd zewnętrzny zdradza osoby, które od dawna są uzależnione od nikotyny. Sam zapach tytoniu także nie jest przyjemny, ponieważ dym wsiąka w ubrania i włosy, co czyni je nieświeżymi. Popularne próby zamaskowania przykrej woni zazwyczaj są nieskuteczne. Osoby niepalące bez trudu rozpoznają, gdy kogoś czuć osobliwą mieszanką dymu papierosowego, odświeżacza do ust i perfum. Palenie jest zgubnym i drogim nałogiem, a przy tym osoba z papierosem w ustach nie wygląda elegancko. Jak zatem skutecznie pozbyć się uzależnienia?

Podstawą ostatecznego rzucenia nałogu jest motywacja. W tym obszarze istotne jest, aby palacz znalazł własny powód, dla którego chce się pozbyć uzależnienia. Aby osiągnąć ten cel może np. zapisać na kartce to, czego najbardziej nie lubi w paleniu. Preteksty do jego rzucenia mogą być naprawdę różne. Jedna osoba uzna, że przeszkadza jej duży koszt papierosów, inna z kolei stwierdzi, że czuje się skrępowana w towarzystwie partnera, który nie pali. Niektórym niezręcznie jest z powodu papierosa przerywać spotkania rodzinne czy imprezy z przyjaciółmi, dla pozostałych kłopotliwy jest zapach ubrań i włosów przesiąkniętych dymem. Każdy powód do rzucenia palenia jest dobry! Ważne, by osoba uzależniona naprawdę utożsamiła się z konkretną przyczyną i uznała, że chce na dobre uwolnić się od uzależnienia.

Silna motywacja to podstawa. Część osób, które postanawiają pozbyć się nałogu, odstawia papierosy w sposób radykalny i więcej do nich nie wraca. Inni ograniczają palenie i codziennie zmniejszają liczbę wyjść ?na dymka?. Każdy sposób, o ile jest skuteczny, można uznać za dobry. W wytrwaniu w niepaleniu mogą pomóc także takie czynności jak:

? wsparcie farmakologiczne ? tabletki do ssania, gumy do żucia lub plasterki z terapeutyczną nikotyną bywają pomocne w rzucaniu palenia. Warto przed ich zakupem skonsultować się z lekarzem lub pracownikiem apteki, aby wybrać produkt bezpieczny i o potwierdzonej skuteczności.

zakaz palenia

? spędzanie czasu w miejscach, w których nie wolno palić ? to sprawdzony sposób na oparcie się pokusie wyjścia na ?dymka?. Zafunduj sobie np. karnet na basen lub do sauny. Dobrym rozwiązaniem mogą być także: umówienie się na zabiegi w gabinecie kosmetycznym, wyjście do kina na maraton filmowy albo wizyta w modnej restauracji. Staraj się docierać punktualnie do miejsc objętych zakazem palenia. Zbyt wczesne przybycie może zachęcać Cię do spędzenia chwili sam na sam z papierosem, więc unikaj pojawiania się gdziekolwiek ze zbyt dużym wyprzedzeniem.

? niepoddawanie się ? jeśli w trakcie rzucania palenia ulegniesz pokusie, to pamiętaj, że potknięcia zdarzają się każdemu i nie warto z ich powodu przekreślać dotychczasowych sukcesów w pozbywaniu się nałogu. Jeden papieros to tylko drobna chwila słabości!

? nagradzanie się ? rzucenie palenia pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy. Warto, przynajmniej na początku, wydawać je na przyjemności i zachcianki, które wynagrodzą brak papierosa. W tym obszarze dobrze sprawdza się: kupowanie nowych ubrań, zmiana fryzury i zainwestowanie w zabieg wybielający zęby. Każdy z tych wydatków pośrednio związany jest ze skutkami nałogu i pozwala się ich pozbyć (nowe ubrania i odświeżone włosy nie są przesiąknięte zapachem nikotyny, pożółkłe zęby odzyskują ładny kolor). Nagrody działają motywująco i pozwalają wytrwać w postanowieniu niepalenia.

? łagodzenie konsekwencji odstawienia nikotyny ? długi sen, dobrze zbilansowana dieta i sport są pomocne w rzucaniu palenia. Dzięki nim osoba uzależniona lepiej radzi sobie z nerwowością czy trudnościami w koncentracji, które mogą pojawić się po odstawieniu papierosów. Zrywanie z nałogiem związane jest także ze wzrostem łaknienia, co martwi wielu palaczy. Część z nich, w obawie przed niechcianymi kilogramami, wraca do papierosów. Jak zatem poradzić sobie z zajadaniem głodu nikotynowego i nie przytyć po rzuceniu palenia?

Jak nie przytyć po rzuceniu palenia?

jak nie przytycUważa się, że palenie papierosów przyspiesza metabolizm oraz ogranicza uczucie łaknienia. Palacze często nie odczuwają także przyjemności z jedzenia, ponieważ ich zmysły smaku i węchu bywają przytępione w wyniku uzależnienia. Wiele osób, które palą papierosy, chętnie pozbyłoby się tego nałogu, ale powstrzymuje je strach przed nadprogramowymi kilogramami. Jak ustrzec się przed zajadaniem braku nikotyny i tyciem? Oto kilka wskazówek:

? zajmij czymś ręce ? wielu palaczy skarży się, że podczas rzucania nałogu odczuwa brak trzymanego w dłoni papierosa. Ten nawyk bywa trudny do zaspokojenia, więc wiele osób sięga po kaloryczne przekąski, np. orzeszki, cukierki, ciastka albo chipsy. Często to właśnie one odpowiadają za pojawienie się niechcianych kilogramów. Aby uniknąć podjadania, warto zająć czymś ręce. Kobiety mogą np. malować paznokcie albo rozwiązywać krzyżówki, a mężczyźni ? majsterkować.

? wybieraj zdrowe przekąski ? jeśli nie masz wyjścia i musisz coś zjeść, aby uniknąć zapalenia papierosa, zdecyduj się na naturalne artykuły spożywcze. Odpowiednie będą surowe i pokrojone w słupki warzywa: różnokolorowa papryka, marchewka, pietruszka oraz kalarepa. Jarzyny są niskokaloryczne, więc uchronią Cię przed nadwagą i dodatkowo zaspokoją ochotę na ?dymka?.

? jedz o stałych porach ? organizm, który jest przyzwyczajony do stałych godzin posiłków, nie ma potrzeby magazynowania kalorii w postaci tkanki tłuszczowej. Regularne jedzenie pozwala nie tylko utrzymać wagę, ale bywa także katalizatorem do jej spadania. Stałe pory posiłków są szczególnie ważne podczas rzucania palenia. Dzięki nim nie przytyjesz oraz ograniczysz kumulację dwóch rodzajów głodu ? tego naturalnego i tego nikotynowego.

Podsumowanie

Decyzja o rzuceniu palenia nie jest łatwa, ale jej podjęcie przynosi szereg korzyści. Byli palacze cieszą się lepszym zdrowiem, wyglądem i samopoczuciem. Wiele osób wciąż jednak pali papierosy, ponieważ nie wie, jak skutecznie rzucić palenie i nie przytyć po pozbyciu się nałogu. Ten dylemat zniechęca do zerwania z nim, ponieważ nadprogramowe kilogramy nie tylko pogarszają samoocenę, ale mogą także negatywnie odbić się na zdrowiu. Warto jednak wiedzieć, że możliwe jest rzucenie papierosów i zachowanie ładnej sylwetki. Wystarczy podejść do tematu rozsądnie i stosować się do kilku prostych zasad, aby na dobre zrezygnować z palenia oraz cieszyć się idealną wagą.

Leave a Comment