Portal dla miłośników sportu i odchudzania.
Przedstawiamy Państwu marchewkę!

Przedstawiamy Państwu marchewkę!

Marchewki od zawsze znane nam były, jako słodkie warzywne korzonki, które babcia w czasie wakacji podawała nam prosto z ogródka, w postaci szybkiej przekąski między jedną zabawą, a drugą. Wiadomość o tym, że marchewka to prawdopodobnie owoc stała się dla niektórych ciosem, który zniszczył wspomnienie sielskich lat dzieciństwa. Jednak inni traktują tę zmianę, jako pozytyw: okazuje się, że w młodości zajadali się owocami, nie warzywami- nie złamali więc kodeksu dziecięcego buntownika.

Marchewkowa rodzina nie tylko ruda

Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale powszechnie znana nam marchew to nie jedyna jej opcja dostępna na rynku. Pomarańczowa wersja słodkiego korzonka to tak naprawdę hybryda kilku szczepów tej rośliny. Zyskała ona tak wielką popularność, że z powodzeniem zdominowała warzywny rynek na skalę międzynarodową. Dobrze nam znana pomarańczowa marchewka posiada cztery starsze siostry, które ostatnimi czasy coraz częściej dają o sobie znać. Pierworodna wśród marchewek jest marchew biała.

Znana jest także, jako dzika marchew. Jej biały korzeń na pierwszy rzut oka nieco przypomina pietruszkę. Jego cechą charakterystyczną jest stopniowe przechodzenie w kolor zielony końcówki korzenia: im bliżej łodygi tym intensywniejsza zieleń. W smaku biała marchew wykazuje się przede wszystkim cierpkością i goryczką.

Druga w kolejności jest marchew… fioletowa. Jej kolor jest tak intensywny, że może wydawać się wręcz czarna, wyraźne są jednak fioletowe podtony. Słodycz fioletowego korzenia plasuje się pomiędzy marchwią białą, a pomarańczową. Natomiast najbardziej do niej zbliżona jest marchew żółta i czerwona: słodka, krucha i delikatna. Kolor zobowiązuje.

Korzeń o bogatym wnętrzu

Marchewki zdobyły swoją sławę nie tylko na swoje kolory, ale przede wszystkim na swoją prozdrowotną zawartość. Marchewki to przede wszystkim duże ilości beta karotenu, pozytywnie oddziałującego na wzrok, skórę i odporność. Prawie nie posiadają tłuszczy roślinnych, dostarczają za to duże ilości błonnika i białka. Posiadają wiele witamin (m.in. B6, C, E, ryboflawinę czy kwas foliowy) oraz minerałów (np. potas, sód, wapń, fosfor, magnez), które uzupełniają dietę i pomagają produkować kolejne enzymy.

Dzięki posiadanym wartościom odżywczym, marchewki są polecane przede wszystkim dla osób zmagających się z miażdżycą, problemami trawiennymi lub cukrzycą (dozwolone jest spożywanie surowej marchewki). Marchewka okaże się również posiłkiem idealnym dla osób starszych oraz ze zmianami nowotworowymi. Nasze zróżnicowane kolorystycznie marchewki swoje barwy zawdzięczają składnikom odżywczym, które zawierają. Fioletowe (czarne) korzonki to przede wszystkim antyoksydanty, czerwone to przede wszystkim likopen, pomarańczowy odcień to przewaga beta karotenu, natomiast żółte i białe korzenie chociaż posiadają wszystkie właściwości znane marchewkom, zawartość karotenu jest znikoma lub wręcz żadna.

Marchewka w słodkim stylu

Marchewki można spożywać w wielu postaciach, według upodobań i ochoty, możemy przygotować dla siebie koktajl, pełnowartościowy posiłek lub deser z udziałem marchewki. Ale zaraz: jak to „deser”? Sok marchewkowy, zupa- krem, puree czy groszek z marchewką to zrozumiałe, powszechne, ale deser? A no rzeczywiście: chociaż może to dziwić, marchewki sprawdzają się idealnie jako np. ciasto. Dzięki temu, że marchewka posiada w sobie tyle słodyczy, jest świetnym składnikiem na ciasto bez cukru.

Z ciasta tego typu cieszą się przede wszystkim osoby uprawiające sport, dbające o swoją sylwetkę czy takie, które ze względu na swoje zdrowie przebywają na specjalnej diecie. Marchewkowe ciasto dietetyczne posiada wiele przepisów, które różnią się przede wszystkim dodatkami.

Podstawowy przepis na dietetyczne ciasto z marchewki składa się przede wszystkim z potartej marchwi, mąki pszennej, jajek, proszku do pieczenia oraz wanilii i cynamonu. Aby nasze ciasto marchewkowe fit nabrało jeszcze bardziej dietetycznego wyrazu, mąkę pszenną wystarczy zastąpić pełnoziarnistą. Jeśli natomiast zależy nam na tym, aby słodki smak był bardziej wyrazisty, dodajmy odrobinę ksylitolu.

Podsumowanie

Ciasto marchewkowe dietetyczne również podaje się najczęściej z waniliowym serkiem mascarpone. Dodatkami do naszego ciasta mogą być sezonowe owoce, orzechy lub (w wersji dla dorosłych) rodzynki maczane w rumie. Większe łasuchy mogą podjeść ciasto z marchewki do lodów np. wegańskich. Najwspanialszą sztuczką, jaką spełnia dla nas ciasto marchewkowe: chętnie raczą się nim nawet największe dzieci- niejadki, uzupełniając poziomy witamin.

Close Menu